Teatr Ateneum – Moral Insanity (SK)

2021.06.25. (péntek) 17 óra

Az előadás társszerzője Peter Brajerčík a félreinformálás alvilágába vezet az Umberto Eco által inspirált monodrámában. A darab középpontjában álló modernkori gengszter a kortárs európai valóság visszatükröződése. Kedve szerint árnyalja az igazságot, de megnyerő humorával maga mellé állítja a néző szimpátiáját. Végülis, pontosan tudja, hogy milyenek a németek, amerikaiak, sőt még a szlovákok is. Még akkor is könnyű hinni a szavának, amikor téved. Ezért is tud megtéveszteni a féligazságaival, valahol a társadalom peremén.

Az előadás – ami a Prešov Nemzeti Színházban került bemutatásra Júlia Rázusová rendezésében, majd elnyerte a fődíjat a 2019-es New Drama fesztiválon, valamint a rangos szlovák Dosky 2020 díjat – élesen bemutatja, hogy milyen könnyű valójában manipulálni. Különösen akkor, amikor a társadalom hajlamos felülni az álhíreknek, megtévesztéseknek és összeesküvés elméleteknek, a saját rendszerellenes nézeteik igazolása érdekében. De a Moral Insanity több, mint egy színvonalas forgatókönyv, humor és egy földrajzi határokon átívelő téma. A színész játékát nem könnyítik meg az akadályok, de ez dinamizmust ad a darabnak és találóan aláhúzza annak üzenetét.

Co-author Peter Brajerčík enters the underworld of disinformation in a monodrama inspired by Umberto Eco. The modern-day thug at the centre of his play is a reflection of contemporary European reality. He bends the truth as he likes, but his brisk sense of humour rouses our sympathy. After all, he knows all too well what Germans, Americans and even Slovaks are like. Even when he is wrong, it is easy to take him at his word. That is why he can now contort and fob off his half-truths, somewhere on the margins of society.

This production, which was staged at the Prešov National Theatre under the guidance of director Júlia Rázusová and earned the Grand Prix at the New Drama festival 2019 and slovak prestigious award Dosky 2020, keenly demonstrates that manipulation truly is easy. Especially when society is prone to believe in fake news, hoaxes and conspiracy theories, only in order to confirm their own antisemitism, nationalism and antisystemic sentiments. But Moral Insanity is about more than just a high-quality script, humour and a theme that surpasses geographical boundaries. The actor’s performance is made no easier by the choice to involve obstacles, which add dynamism to the play and aptly underscore its message.

Information about director:

Julia Rázusová, graduated in aesthetics and Slovak language and literature from the Faculty of Arts of the Prešov University and in theatre directing and dramaturgy from the Academy of Performing Arts in Bratislava. Her directorial style is characterised by elements of physical and experimental theatre. In 2009, she completed a course on physical theatre at Rose Bruford College, London. Since 2013, she is artistic director of the independent Prešov National Theatre, which she co-founded with dramaturge Michaela Zakuťanská. She was a director in the international project Platforma 11+ and has collaborated with most theatres in Slovakia, for instance Astorka Korzo ‘90, Andrej Bagar Theatre in Nitra, Alexander Duchnovič Theatre in Prešov, the Slovak National Theatre, the State Theatre Košice, J. G. Tajovský Theatre in Zvolen, Žilina City Theatre and others. She earned the Dosky 2018 award for Best Direction of the Season with her production of Joël Pommerat’s The Reunification of the Two Koreas. Her play Moral Insanity, produced at the Prešov National Theatre, earned her the Grand Prix at the Nová dráma/New Drama Festival 2019.